S M A T !
ABOUT MISSION CONTACT home


#TAZKIRAH1 : Menjaga Kalam Alam Maya
Monday 12 January 2015 | 07:42 | 0 comments


"Menjaga Kalam Alam Maya."

Fatabayyanu..
Mata dan kefahaman kita terbatas
Terlalu luas utk merungkai ilmu
Apatah lagi menafikan mazhab
Ikan lihat luasnya laut
Kijang lihat luasnya darat
Masing2 taajub dgn ciptaannya
Sedang yang maha esa
Melihat seluruh ciptaannya
Terapkan dalam sanubari
Maha luasnya
Ilmu sang pencipta.

Recently kita boleh saksikan terdapat banyak pertelingkahan pendapat sehingga menyentuh bab fiqh dan aqidah yang dibincangkan oleh orang yang tidak berautoriti. Sampai ke tahap mereka menggunakan dalil nakli ditafsir mengikut nafsu mereka.

Rasulullah Salallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sampaikanlah dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah tentang Bani Israil tanpa perlu takut. Dan barangsiapa berbohong ke atasku dengan sengaja maka bersiaplah dia mengambil tempat duduknya di Neraka.” (Riwayat Al-Bukhari)

Rasulallah SAW meminta kita menyampaikan segala ilmu islam yang kita ada kepada masyarakat, dan mengancam supaya orang yang mereka- reka menyatakan ayat quran atau hadith bersedia untuk masuk ke neraka Allah.

Saya pernah berbahas dengan seorang jahil yg menyatakan rambut wanita bukan aurat.

Saya bertanya kpd nya. Apa hujah Kau? tafsir ayat tu pakai apa?

Hujjah aku mengikut logic. Aku tafsif ayat tu pakai akal kurniaan Allah lah.

What???...

Hukum dalam Islam adalah ciptaan Allah sepenuhnya.. Klu lah hukum tu mengikut logic dan kesian manusia pasti khuf akan di sapu di tapak kaki.

Jenis tafsir yang diajar dalam silibus spm:-

1. Tafsir Bil Ma’tsur

Ialah tafsir yang menggunakan Quran dan Hadith serta qaul Sahabat r.a dalam menafsirkan ayat al-Quran. Inilah sebaik-baik tafsir. Tafsir ini terbahagi kepada 4 bahagian:

i. Tafsir Quran dengan Quran.
ii. Tafsir Quran dengan Sunnah.
iii. Tafsir Sahabat r.a.
iv. Tafsir Tabi’in.

2. Tafsir Bil Ra’yi

Ialah tafsir yang menggunakan akal fikiran dan pandangan ahli tafsir itu sendiri berdasarkan pemahaman mendalam mereka dalam ilmu agama dan bahasa arab. Kadang-kadang tafsir ini baik dan kadang-kadang menjadi buruk kerana salah pemahaman.

Jangan menyatakan sesuatu hukum mengikut logic sendiri tampa ilmu mengikut perasaan marah sedih dan sebagainya. Kerana islam mengikut Quran Dan hadith yang difahami dengan ilmu.
Bahkan ulama' juga menetapkan sesuatu hukum mengikut sumber Quran Dan hadith yg di fahamkan dengan ilmu.

"Barang siapa mengada-adakan sesuatu perkara tentang urusan agama kami maka ia adalah ditolak"
-hadith 40-

Jika ada seseorang mengajarkan sesuatu yang baru, jangan terus menerimanya juga jangan terus menyesatkannya kerana tiada manusia yang sempurna pengetahuannya. Bertanyalah kepada ulama' thiqah yang berautoriti.

Pernah Aisyah difitnah berzina, lalu para sahabat meminta nabi menafikannya untuk membersihkan namanya. Tetapi nabi kita SAW tidak berbuat demikian, bahkan mengambil jangka masa yang panjang menunggu turunnya firman sebagai bukti yang tidak boleh dinafikan sama sekali. mengikut logiknya adalah mustahil Aisyah berbuat begitu, tetapi atas dasar prinsip rasulallah SAW tidak terus menafikannya.

Prinsip ini dipertegaskan ALLAH SWT dalam al-Quran melalui Surah Al-Hujurat, ayat 6: “Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti (tabayyun), agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan menyesal atas perbuatanmu itu.”

Moga kita sentiasa thabat di zaman fitnah disebarkan seperti angin melalui alam Maya yg tidak mampu dikawal pada masa ini.


Hasil Nukilan : Sirna Liban